Logikák

A logika témája az egyik legérdekesebb terület. Minden tudomány, és tudományág használja. Számtalan fajtája van. Gondolj csak a "női logikára" - persze ezt viccnek szántam, pedig létező mérlegelési forma. (?)

Komolyra fordítva, a logika meghatározása ez: az érvényes következtetések és bizonyítások általános alapelveit vizsgáló tudomány. Tehát az a feladata, hogy olyan rendszert állítson fel, ahol egy adott dolog vizsgálata, eldönthető. Például ha veszel két alapállítást (premissza), akkor ebből következik egy harmadik. (minden róka gyorsan fut, Vuk egy róka, tehát- Vuk gyorsan fut)

Ez a rendszer nem vizsgálja az alapállítások, és a végkövetkeztetés igazság tartalmát. De van olyan ága a logikának, amely már ebbe is belemegy. Így egy sor mérlegelés, vagy logika származtatható az alapvető logikai rendszerből. A logika leíró tudomány, abban az értelemben, hogy összefoglalja és rendszerezi a természetes nyelven megfogalmazott, a mindennapi életben használt helyes következtetéseinket. A szó eredete - nem meglepő módon - szintén a görög logosz szóból származik. Akárcsak a -lógiák (tudományok), így arra a következtetésre jutottam, hogy a logika a tudományok(-lógiák) nyelve. És rengeteg nyelv létezik a tudományok leírására.

A matematikai logika a szimbolikus logikából származik, amely a bizonyítás elmélet, modell elmélet stb-t foglalja magában. Ahogy korábban írtam, a fizika is ezt használja, pedig számtalan másik "nyelvet" is választhatott volna. Ez az állításom sokkal kézenfekvőbb, mint gondolnád. A fizika természet tudomány (a legfőbb), részei a kémia, geológia, csillagászat stb.
A matek az absztrakt tudományok közé tartozik. Ezt azért írtam le, mert itt jön egy furcsaság: a logikát is ide sorolják!

Ha visszatérnék a cikk elején írt vicchez, akkor azt mondanám, hogy a női logika absztrakt tudomány, tehát elméleti modellekkel, és bizonyításokkal foglalkozik. (?) Én nem mindig tapasztaltam ezt!

Nos, ez a cikkem rövid, mivel a logikát minden cikkemnél az adott témába beillesztem. Úgy gondoltam ez egy kis bevezető, azoknak akik a logikáról keveset tudnak. Késöbb lesz egy logika II. cikkem, ott a saját nézőpontomból olyan rendszereket írok le, amely az élet különböző részein hasznos lehet...

Nincsenek megjegyzések: